Sunday, March 28, 2010

Apa Erti Sahabat?


Adakah sahabat tu kawan masa kita senang saje? Ataupun apa?



Bagi saya, Sahabat tu besar maknanya. Memang susah nak cari tapi memang wujud. Yang boleh saya panggil sahabat bagi saya ialah seorang yang memahami diri kita tak kira sama ada dalam susah ataupun senang. Tak susah bagi saya nak dapat sahabat yang baik, yang betul2 ikhlas kawan dengan kita, syaratnya kita sendiri mestilah jujur dan ikhlas berkawan dengan sahabat kita tu. Barulah hubungan persahabatan kita akan kekal dan tak ada masalah...betul x?? macam sayalah, ada seorang sahabat ni, yang dah lama saya kenal, kami dah kawan 10 tahun,,lama kan?? nak tahu apa rahsia kami?? kena ikhlas dan jujurlah dalam persahabatan 2, insaALLAH akan kekal macam kami ni.


Dalam dunia ni, ada jugak yang xbest dalam persahabatan. Yang xbest 2 ialah bila ada kawan makan kawan..sedih kan?? Nak tau apa ciri-ciri KAWAN MAKAN KAWAN? Ni dia:
Align Center


Pertama : Mereka ini dikategorikan sebagai tidak jujur. Anda boleh tengok sendiri, apabila anda dalam kesenangan, mereka akan membuntuti anda ke mana saja anda pergi dan mereka juga akan buat apa saja untuk anda asalkan anda turuti kemahuan mereka tidak kira kemahuan apa pun. Saya bagi contoh, duit. Mereka berkawan dengan anda disebabkan duit.



Kedua : Mereka ini pula dikategorikan sebagai DENGKI DGN APA YG anda ADA. Mereka tidak senang dengan apa yang anda miliki. Mereka anggap anda seorang yang lebih superior dari mereka dan mereka akan bermuka muka di depan anda tetapi apabila mereka di belakang anda, mereka akan mengutuk dan mencaci anda di luar pengetahuan anda sendiri.


Kalau ada kawan2 yang macam ni, kita doakan saja mereka ni diberikan rezeki melimpah ruah supaya mereka bahagia dan berhenti mengata kita. Mereka ini sebenarnya tidak berpuas hati dengan kemewahan kita, kesenangan kita dan kebahagiaan kita. Mereka anggap itu terlalu besar dan mereka tidak boleh terlalu rapat dgn kita dan menghasut kawan yang lain untuk meninggalkan kita.



Ketiga : Hasutan. Mereka ini terlalu taksub menghasut orang lain untuk membenci kita walaupun kita tidak berbuat apa-apa.



Keempat : Tikam Belakang kawan baik sendiri. Pergh. NI SAKIT SANGAT. Anda pernah rasa?. Apa lagi yang boleh kita buat dengan kawan yang macam ni?


Berhati-hati lah dalam berkawan.
Ini hanya pandangan saya, kalau kawan anda bukan dikategorikan seperti di atas, saya ucapkan tahniah!

Apa-apa pun SAYANGILAH SAHABAT ANDA!!!

3 comments:

...TaUTaN MaHaBBaH... said...

yes,,thats right,,,kwan ni de mcm2 prngai,,

Abe fahmie said...

Sahabat..
Bersahabatlah dengan orang yang boleh berada di sisi ketika susah dan senang.

Abe fahmie said...

Sahabat.
Besahabatlah dengan orang yang boleh berada disisi ketika susah dan senang

Post a Comment